Прес-центр28 грудня 2020, 08:12

Медичні огляди водіїв транспортних засобів

Станично-Луганське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області інформує роботодавців районів, які надають послуги з перевезення пасажирів чи (та) вантажу автомобільним транспортом загального користування.

Одним з основних факторів забезпечення безпеки дорожнього руху є стан здоров’я водія. Своєчасно виявити порушення та розлади в стані здоров’я водіїв можливо лише при регулярному проходженні ними медичних оглядів. Правильна організація проведення передрейсових медичних оглядів є однією з основних ланок профілактики дорожньо-транспортних пригод.

З цією метою на кожному підприємстві, установі, організації, які мають транспортні засоби, необхідно організовувати і в обов’язковому порядку проводити передрейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів.

Порядок проведення медичних оглядів водіїв транспортних засобів, визначено у Положенні про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, що затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2013 № 65/80 і зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2013 за № 308/22840(далі – Положення).

Згідно з цим Положенням медичний огляд  водіям транспортних засобів проводиться з метою визначення придатності особи до безпечного керування транспортними засобами.

Медичні огляди водіїв транспортних засобів поділяються на: попередні, періодичні, щозмінні передрейсові та післярейсові огляди, а також позачергові огляди.

Щозмінному передрейсовому та післярейсовому медичним оглядам підлягають водії транспортних засобів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб-підприємців, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (далі – Закон №2344-III) автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

На вимоги статті30 та статті 34 Закону 2344-III, автомобільний перевізник зобов’язаний: забезпечувати проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров’я водіїв.

РозділомІV Положення визначено Порядок проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв транспортних засобів, а саме:

Щозмінний передрейсовий медичний огляд проводиться для водіїв транспортних засобів перевізника безпосередньо перед їх виїздом у рейс.

У разі виявлення ознак хвороби протягом зміни водії підлягають післярейсовому медичному огляду.

Проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв здійснюється у відведеному спеціальному приміщенні. Приміщення повинно бути оснащене відповідно до Табеля оснащення постійного спеціального приміщення для проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв транспортних засобів, наведеного у додатку 2 до цього Положення.

Щозмінні передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів здійснюються лікарями лікувального профілю та/або молодшими медичними працівниками з медичною освітою за спеціальністю «сестринська справа», «лікувальна справа» (далі - медичні працівники).

Стаття 46 Закону України «Про дорожній рух» від 30 червня 1993 року № 3353 -XII (із змінами) вимагає від керівництва підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання, до штатів яких входять водії, для медичного контролю обслуговування водіїв та їх оздоровлення при чисельності водіїв менше 100 чоловік укласти договір з територіальними медичними закладами на їх медичне обслуговування.

Відповідно до п. 3 листа Міністерства охорони здоров’я України від 14 липня 2016 № 3.23-Г-5457/7765-зв «Щодо медичних оглядів водіїв» проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів - це вид діяльності, що відповідно до чинного законодавства України потребує ліцензії на медичну практику (ліцензія - право суб’єкта господарювання на провадження виду господарської діяльності або частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню). Згідно з п. 15 статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02 березня 2015 року № 222 -VIII (із змінами) - медична практика є видом господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

Відповідно до підпункту 10 пункту 16  «Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 N 1001, ліцензіат зобов’язаний здійснювати контроль за станом здоров’я водіїв шляхом: прийняття на роботу медичного персоналу або укладення договору із суб’єктом господарювання щодо надання його персоналом послуг; забезпечення проходження водіями періодичних медичних оглядів; проведення щозмінних медичних оглядів водіїв у відведеному для цього та спеціально оснащеному приміщенні.

Під час проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів медичний працівник:

- здійснює опитування водія щодо його самопочуття, настрою, тривалості сну, наявності або відсутності скарг на стан здоров’я;

- проводить медичний огляд (звертається увага на те, як обстежуваний заходить до кабінету, на характер ходи, його зовнішній вигляд та поведінку, уважно оглядається стан шкіри водія, наявність подряпин, синців, розчухів, слідів від ін’єкцій, почервоніння або блідість шкіри тощо). Температура тіла вимірюється за наявності об’єктивних показників;

- перевіряє наявність симптомів гострого захворювання або загострення хронічного захворювання, на що можуть вказувати підвищення температури тіла понад 37,2°С, скарги на погане самопочуття, загальну слабкість, головний або зубний біль, гострі болі очей, болі в ділянці вуха, грудної клітки, черевної порожнини тощо;

- здійснює обстеження на предмет перебування водія у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, що є одним з ключових аспектів проведення щозмінних оглядів водіїв транспортних засобів та вимагає особливої уваги.

При огляді в обов’язковому порядку вимірюються артеріальний тиск та частота скорочень серця.

Підставами для визнання водія непридатним до безпечного керування транспортним засобом є такі відхилення в стані здоров’я:

  • підвищення або зниження артеріального тиску, частоти скорочень серця або значні відхилення від індивідуальної норми кожного водія;

  • перебування водія у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Результати проведеного передрейсового та післярейсового медичного огляду заносяться до Журналу щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв(далі - Журнал) за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Медичний працівник власноруч заповнює усі графи Журналу, а водій ставить свій підпис у графі «Підпис водія про відсутність скарг».

За наявності дорожнього листа медичним працівником робиться запис у ньому про результат контролю стану здоров’я водія автотранспортного засобу.

У разі виявлення ознак тимчасової непрацездатності водій не допускається до керування транспортним засобом відповідної категорії.

Відсторонені від роботи за станом здоров’я водії направляються для дообстеження до закладу охорони здоров’я.

При виявленні ознак захворювання або вади, включених до Переліку захворювань і вад, при яких особа не може бути допущена до керування відповідними транспортними засобами, затвердженого наказом МОЗ від 24.12.1999 № 299, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 січня 2000 за № 31/4252,перевізник за поданням медичного працівника направляє водія на позачерговий медичний огляд.

Медичний працівник щомісяця здійснює аналіз проведених щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів, причин відсторонення від роботи водіїв та доводить їх до відома перевізника.

Перевізник щомісяця розглядає результати щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів, звертаючи особливу увагу на випадки відсторонення від роботи водіїв, які на момент оглядів перебували у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Кодекс України про адміністративні правопорушення передбачає:

Стаття 128 - Випуск на лінію транспортних засобів, без проходження водієм щозмінного медичного огляду тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб, громадян - суб’єктів господарської діяльності в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення цього же порушення тягне за собою накладення штрафу в розмірі п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Стаття 129 - Допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, або у хворобливому стані, або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або таких, що не пройшли у встановлений строк медичного огляду, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб, громадян - суб’єктів господарської діяльності в розмірі двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Стаття 133-1 - Перевезення пасажирів чи вантажів водієм, який не пройшов щозмінного передрейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб, громадян - суб’єктів господарської діяльності в розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Станично-Луганське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області впевнено в тому, що відповідальне ставлення роботодавця відносно правильної організації та своєчасного обов’язкового проведення щозмінних медичних оглядів водіїв транспортних засобів буде сприяти забезпеченню безпеки дорожнього руху, а відповідно і зниженню кількості дорожньо-транспортних пригод.